حسن تعلیل در ادبیات فارسی
يكشنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۳، ۰۷:۳۴ ب.ظ
آن است که شاعر یا نویسنده برای سخن خود دلیلی زیبا و شاعرانه می آورد به گونه ای که این دلیل ادبی قدرت قانع کردن مخاطب را دارد . و این علّت سازی مبتنی بر تشبیه است .
نکته : دلیلی که شاعر برای ادعای خود می آورد در حقیقت دلیلی واقعی و عقلانی نیست بلکه دلیلی است بر پایه ی ذوق و احساس شاعرانه .
مثال 1 : نفحات صبح دانی زچه روی دوست دارم که به روی دوست ماند که برافکند نقابی
توضیح : شاعر دلیل دوست داشتن روشنی صبح را در این می داند که به چهره ی معشوق او می ماند آنگاه که نقاب از چهره بر می دارد .
مثال 2 : از صوفی پرسیدن هنگام غروب خورشید چرا زرد رو است ؟ گفت : از بیم جدایی
سریع الحساب
3- و اما سرعت خداوند در اجر و عذابش به این معناست که بهشت و دوزخش از همین دنیا جاریست و البته شدت و عظمت رحمت و عذابش بعد از مرگ بسیار بیشتر است . و اما سرعت مکرش با کسانیکه با رحمت و آیاتش نیز مکر می کنند بسیار بیشتر است . هر چند که مکرش موجب رسوا شدن مکر بشر است تا دست از مکر بدارند و عذابش نیز در این دنیا از رحمت اوست تا از کفر خود بکاهند!
4- و اما بدان که سرعت الهی در اجابت دعای بنده از همه برتر است و چه بسا همان دم است اگر بنده اش خود او را بخواند و او را بخواهد نه غیر او را. و لذا فرموده : مرا بخواهید تا جوابتان دهم.
کتاب "خداشناسی امامیه - امام شناسی قرآنی و خودشناسی الهی- جلد سوم " استاد علی اکبر خانجانی - ص492
لینک دانلود :
http://d01.megashares.com/dl/3gZ19q0/khodashenasiemamieh3.zip
در صورت فیلتر بودن به وبلاگ زیر مراجعه کنید :
https://noorehasti.wordpress.com/