نمونه سوال فارسی هفتم
برای دانلود به ادامه مطلب مراجعه کنید
امتحان : فارسی هفتم مدرسه نام ونام خانوادگی : فصل: اول و دوم |
||
نمره |
با صلوات بر محمّد و آل محمّد |
ردیف |
5/.
5/.
1
1
1
1 |
ابیات و عبارت های زیر را به نثر ساده و روان بنویسید. 1- ای هست کن اساس هستی 2- غرقه ی شکوه و اعجاز زیبایی خلقت بودم 3- هم تو به عنایت الهی / آنجا قدمم رسان که خواهی 4- بر درختی شکوفه ای خندید / در کتابی، بهار ، معنا شد 5- الهی دلی ده که در کار تو جان بازیم ؛ دانایی ده که از راه نیفتیم. 6- تا افق های دور کوچ کنم / باز پیغمبر بهار شوم |
الف |
2 |
معنی واژگان مشخص شده را بنویسید. 1-ای یاد تو مونس روانم ( .............. ) 2- فارغ از سنگ بچه ها باشم ( ................... ) 3- نوجوان، چشمه ی جوشان استعداد است ( ................. ) 4- کوته ز درت ، دراز دستی ( ...................... ) 4- اگر نیروی جوانی را با تأمّل و بصیرت همراه کنیم ، به شکوفایی خواهیم رسید ( .............. و ................. ) 5- باز هم در کلاس غوغا شد ( .................. ) 6- توی گلدسته های یک گنبد (................... ) |
ب |
5/.
5/.
5/.
5/.
5/.
|
درک مطلب ( با توجه به بیت یا متن به سوالات پاسخ دهید )
1- در بیت « شبنم از روی برگ گل برخاست / گفت : می خواهم آفتاب شوم » منظور شبنم چیست ؟ 2- منظور از عبارت « آینده با حرف ساخته نمی شود » چیست ؟ 3- سعدی در بیت « برگ درختان سبز در نظر هوشیار / هر ورقش دفتری است معرفت کردگار » به چه چیزی اشاره می کند ؟ 4- در بیت « روشن و گرم و زندگی پرداز / آسمان مثل یک تبسّم شد » منظور شاعر از مصراع دوم چیست ؟ 5- در بیت « غنچه هم گفت : گرچه دل تنگم / مثل لبخند باز خواهم شد » منظور از عبارت مشخص شده چیست ؟ |
پ |
1
1 |
خود ارزیابی 1- به نظر شما چرا بزرگ ترها از دوره ی نوجوانی و جوانی خود معمولا با حسرت و آه یاد می کنند ؟
2- در کلاس طبیعت چه زیبایی هایی را می توان درک کرد ؟
|
ت |
5/.
5/.
5/.
5/.
5/.
5/.
5/.
5/.
5/.
5/.
5/.
1 |
دانش های زبانی و ادبی
1- کدام گزینه با بقیه هم خانواده نیست ؟ الف – ناظر 5 ب- نظم 5 ج- منظور 5 د – نظاره 5 2- در بیت « گفت : باغ بزرگ خواهد شد / تا ابد سبز سبز خواهم ماند » تعداد جمله را با کشیدن خط مشخص کنید ؟ 3- در عبارت و بیت های زیر آرایه ادبی به کاررفته را مشخص کنید ( با ذکر توضیح آرایه مورد نظر ) الف- این درختان همچون خاکیان / دست ها بر کرد ه اند از خاکدان ب- انسان های با اراده همچون کوه در برابر سختی ها ایستادگی می کنند 4- در کدام گزینه همه ی کلمه ها با یکدیگر مراعات نظیر تشکیل نمی دهند ؟ الف- ابر وباد و مه خورشید و فلک 5 ب- چوب و تنه و شاخه و برگ و میوه 5 ج- زمین و اسمان و دریا و ماه 5 د- شال و کلاه و لباس و مقنعه و روسری 5 5- جمله زبانی زیر را به جمله ی ادبی تبدیل کنید. باران می بارد 5- کدام دو کلمه با هم ، هم معنی نیستند؟ الف- ظلمت: تاریکی 5 ب- زلال : گوارا 5 ج : معصوم : بی گناه 5 د- زائر : زیارت 5 6- نوع جمله های زیر را مشخص کنید. ( با ذکر علامت نگارشی ) عجب دریای پر خروشی چرا پارسایی و صداقت جوانان را نمی بینند 7- در جمله زیر نام اجزای مشخص شده را بنویسید. دوستان واقعی ، راه نیک بختی را به ما نشان می دهند 8- مهم ترین بخش هر جمله چه نام دارد؟ الف- نهاد 5 ب- مفعول 5 ج- فعل 5 د - گزاره5 9- درکدام گزینه نهاد به درستی مشخّص شده است؟ الف) مخالفت با خواهش مادربرایم سخت بود. 5 ب) دعای مادرم در حق من مستجاب شد. 5 پ) وقت طلاست. 5 ت) دستم رابردست مادر نهادم. 5 10- کلمه های هم خانواده را به هم متصل نمایید.( یکی اضافی است ) تماثیل / ظلمت / نقطه / جریان / ظالم / مناطق / جاری / نظیر / مثل |
ث |
1
5/.
5/. |
حفظ شعر 1- با توجه به کلمات بهم ریخته بیت را کامل کنید. راز – شود – دل – زودتر – گورخانه – آن – تو - چون – مرادت – شود – حاصل 2- جاهای خالی را کامل کنید گفت پیغمبر : « هر آن کو سر نهفت ............................................... ............ چون در زمین پنهان شود سّر آن سرسبزی .................. شود |
ج |