دانش

دانش بر صدر وبلاگ های آموزشی

دانش

دانش بر صدر وبلاگ های آموزشی

طبقه بندی موضوعی

تشخیص در ادبیات فارسی

چهارشنبه, ۱۴ آبان ۱۳۹۳، ۱۰:۲۵ ب.ظ

تشخیص

نسبت دادن حالات و رفتار آدامی به دیگر پدیده های خلقت است . ( دادن شخصیت انسانی به موجوداتی غیر از انسان )

مثال1 :   برگ های سبز درخت در وزش نسیم به رقص در می آیند .

توضیح : رقصیدن یکی از حالات و رفتار انسانی است که در این جا به برگهای درخت نسبت داده شده است .

مثال2 : سحر در شاخسار بوستانی                چه خوش می گفت مرغ نغمه خوانی

نکته : هر موجودی غیر از انسان در کلام « منادا » قرار گیرد آن کلام دارای تشخیص است .

مثال :    ای دیو سپید پای در بند               ای گنبد گیتی ای دماوند

نکته : همانطور که اشاره شد استعاره مکنیه ای که ، مشبه به آن « انسان » باشد ، تشخیص خواهد بود چه به صورت ترکیب اضافی باشد یا غیر اضافی .

مثال : ابر می گرید و می خندد از آن گریه چمن .

          1     1                2                     2

توضیح : در مثال فوق دو تشخیص به کار رفته است ،گریه را به ابر نسبت داده است و خنده را به چمن .

توجه : ترکیباتی نظیر : دست روزگار ، پای اوهام ، دست اجل ، قهقه ی قشنگ ، حیثیت مرگ ، زبان سوسن ، دهن لاله و ... همگی اضافه ی استعاری مکنیه ( تشخیص ) هستند .

نکته : همه ی تشخیص ها استعاره ی مکنیه می باشند ، اما استعاره مکنیه زمانی تشخیص است که « مشبه به » آن انسان باشد .

مثال 1 : اختر شب در کنار کوهساران ، سر خم می کند .

مثال 2 دیده ی عقل مست توچرخه ی چرخ پست تو .

مثال 3 : به صحرا شدم عشق باریده بود .

توضیح : در مثال(1) اختر شب به « انسانی » تشبیه شده که سرش را خم می کند اما خود « انسان » مشبه به است ، نیامده است .

در مثال (2) عقل را به انسانی تشبیه کرده و « دیده» که یکی از ویژگی های انسان است به آن اضافه شده اما در مثال (3) عشق را به بارانی تشبیه کرده که ببارد .

تذکر : همان طور که گفته شد چون مثال(1) و (2) « مشبه به» آن ها انسان بوده دارای استعاره مکنیه و تشخیص است اما در مثال (3) « مشبه به » باران است ، لذا فقط استعاره ی مکنیه داریم .

 

نظرات  (۶۰)

خیلی ممنون.خییییییلی عالی بگد ک.من بلد نبودم یاد گرفتم
۲۲ خرداد ۹۴ ، ۱۶:۵۹ کیارش سلوتی
ممنون

۲۲ خرداد ۹۴ ، ۱۶:۵۹ کیارش سلوتی
ممنون

ممنون از توضیحات
عالی بود مرسی
پاسخ:
خواهش میکنم
۲۵ مهر ۹۴ ، ۲۰:۳۹ مبینا یگانه
سلام من 12 سالمه و به کلاس داستان نویسی میرم. خیلی علاقه دارم و میخوام نویسنده شم. گفتن باید یه داستان درمورد شخصیت بخشی به دیوار بنویسیم.توضیحات شما خیلی کمکم کرد. مرسی و موفق باشید.
پاسخ:
ممنون ایشالا بتونین در آینده یک نویسنده خوبی بشید
۱۳ آذر ۹۴ ، ۱۱:۲۷ مرضیه بهرام زاده
خیلی ممنون مطالبتون واقعا عالی بود 
ممنون بابت توضیح خوبتون

عااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللیییییییییی








پاسخ:
سلام،ممنون از نظرتون
سعی میکنیم بهتر هم بشه

سلام اگر میشه متن هایی هم در مورد شخصیت بخشی بزارید ممنون میشم

پاسخ:
ممنون از نظرتون 
چشم بزودی خواهم گذاشت
مرسی ممنون
ممنون از مطالب خاندنیتون
عالی
خیلی خوب بود
ممنون واقعا دستتون درد نکنه
سلام.
من ممنونم بخاطر همه مطالبتون چون به خوبی منو راهنمایی کرد
سلام خسته نباشید ممنون هستم که این سایت را باز کردید خیلی به دردم خورد ممنون

عالی بود دست شما درد نکنه
عالی بود.....واقعا ممنون...
میشه به من بگید کدو م تشخیصه   ای هدهد صبا به سبا می فرستمت          بنگر که از کجا به کجا می فرستمت
ممنون
ادیل عزیز، چون صبا رو مورد ندا قرار داده  ترکیب هدهد صبا  در حین اینکه اضافه ی تشبیهیه(باد صبا به هدهد تشبیه شده) این ترکیب، شخصیت بخشی نیز دارد.
عالی بود ممنون 😀😘

سلام ممنووووووووووووون از مطالب خووووووووووووووووووووووبتووووووووووووووووووون
عالییییییییییییییییییییه مرسی
عالیه خیلی به کارم اومد
ممنونم 
خیلی خوب بود مرسی از شما
متشکر
۲۹ مهر ۹۶ ، ۲۰:۴۷ کیان یوسفی
سپاس عالی بود 
عالییییییییییی
سلام خسته نباشید
عالیی بود
عالیییی بود مرسی ازتوضیحاتتون
سلام مرسی خوب بود
سلام من 15ساله هستم قبلا از سایت خودتان استفاده می کردم پسر خاله ام امروز ازم در این مورد سوال کرد من شما را معرفی کردم خیلی راضی بود از سایت خوبتان ممنون 
۰۵ آبان ۹۷ ، ۱۹:۵۶ دختر درسخون
من ک فمیدم:/
واقعا عالی بود

سلام مطالبتون خیلی خوب وکاربردی بودممنون میشم اگرکتاب یاجزوه ای درحوزه ارایه ادبی تشخیص دراشعارحافظ داشتین برامون به اشتراک بزارین راستش من خودم چندین مثال پیداکردم ولی مطمئن نیستم درسته
مرسی 
۲۴ آذر ۹۷ ، ۲۰:۴۲ مستر ناشناس
ایول عالی بود من هم فردا امتحان فارسی دارم. مرسی خیلیییییی استفاده کردم.

خوبه اما نگفتید که تشخیص نوعی استعاره نیز هست
پاسخ:
بله

بابا ایول

عالی.

۱۸ ارديبهشت ۹۹ ، ۱۳:۵۵ ابوالفضل رضوی هفتم

عالی ممنون از مطالب مامان و بسیار کاربردی

ممنون از مطلب های خوبتون

سلام اگر میشه مثال هاتون رو بیشتر کنید

ممنونم

۱۷ مهر ۹۹ ، ۱۳:۰۲ Zahra ♡☆☆☆

بسیار عالیی خیلی راضی بودم ممنون.🤩🤩👏👏

سلام ممنون من که کلاس هفتم هستم از این مطالب ها زیاد استفاده میکنم…. اگه میشه بازم بزارید ممنون🖤🖤(❤ω❤)

خیلی بد بود متوجه نشدم اصلا

عالی

سلام شعر در عالم پیر هر کجا برنایی است عاشق بادا که عشق خوش سودایی است . تشخیص وتضاد این شعر چه میشود

پاسخ:
سلام
تضاد بین پیر و برنا(جوان)
تشخیص در عالم پیر (پیر بودن را به عالم نسبت داده)
۰۵ بهمن ۹۹ ، ۱۷:۴۹ # فارسی _ را _ پاس _ بداریم

عــــــــالــــــی بـــــــــود 

 

# فارسی _ را _ پاس _ بداریم

Great 😘😘 thanks 🌷🌷🌷

عالی بود👌👌👌

۲۵ دی ۰۰ ، ۲۱:۵۱ محمد طه مقبلی

من که هیچی متوجه  نشدم صبح هم امتحان ادبیات فارسی دارم😭😭😭

عالیییییییییی💓💓💓💓💓

عالی بود ممنون 

خیلی ممنون بابت مطالب تون😊

عالی بود 

۲۰ آبان ۰۲ ، ۲۰:۵۰ سید امیر عباس میری

دمتون گرم من اینو برا درس آزاد میخواستم در آزادم جور شد ممنون🌹🌹🌹

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی